PDA

View Full Version : frana de motor



paul-cristian
18-01-2008, 06:16 PM
Cum stati domnilor, posesori de Auris cu frana de motor, ca la mine incetinirea masinii e aproape egal cu zero, am schimbat din a cincea in a doua si slab de tot a incetinit masina, in momentul trecerii in treapta inferioara, cand i-au talpa de pe pedala ambreiajului se tureaza masina destul de mult dar franarea propuzisa lipseste aproape total....eu am gasit explicatia sau mai bine zis incerc sa cred ca de "vina" e motorul vvt-i, motor de turatie mare.
Am combatut acest fapt cu caucioace de iarna.

Oestereich
18-01-2008, 08:36 PM
Cred ca ti-ai raspuns singur...
Asta am observat si eu la Corolla...frana motor = lipsa

Paranoia
09-06-2008, 02:00 AM
foarte tare frate ....... frana de motor care nu prea e .......
E imposibil totusi sa nu ai feedback de la 2000 la 5000rpm in jos. Adica mergi sa zicem cu 3000 in a 4 si bagi in a 2-a si crescand, daca nu gresesc, cu 1000rpm pe viteza, deci cu 2000rpm => 5000rpm in a 2-a ........ trebuie sa decelereze totusi, macar cat sa-ti pui increderea ca franeaza eficient pe zapada.


gresesc?

VAdrian
09-06-2008, 10:41 AM
hmmmm...nu am incercat-o inca dar promit, sper sa nu sara toba :)

meios4us
09-06-2008, 06:02 PM
Asa credeam si eu, dar tot zic ca mi se pare. Intr-adevar, e cam aiurea, ca in loc sa incetineasca, se tureaza. DAR incetineste. Mai greu, dar incetineste. Daca ai destul spatiu in fata, poti sa te opresti cu 1-a de la 80km/h sa zicem. Schimband succesiv (4)-3-2-1, evident :D Mai este un mare DAR... Ia sa incercati voi sa schimbati a 2-a pe la 80 dintr-a 3-a sau a 4-a dar luati brusc piciorul de pe ambreiaj :D Atentie sa nu muscati din volan. Am patit eu la viteza mica si am avut un soc. N-o sa mai incerc, ca nu pare ca ii face bine.

ursu
09-06-2008, 06:45 PM
Ia sa incercati voi sa schimbati a 2-a pe la 80 dintr-a 3-a sau a 4-a dar luati brusc piciorul de pe ambreiaj :D Atentie sa nu muscati din volan. Am patit eu la viteza mica si am avut un soc. N-o sa mai incerc, ca nu pare ca ii face bine.

Franele de motor trebuiesc facute prin retrogradarea treptelor de viteza fara a sari peste trepte ( ex: a nu se trece de la tr 4 la tr 1 sau la 80 km/h sa cuplati tr 2 sau tr 1). Socurile bruste in frana de motor suprasolicita foarte mult tampoanele de motor si cutie de viteze. Chiar si in conditii de iarna, o frana de motor asa de brusca duce la pierderea aderentei pentru cateva momente a puntii motrice.

che
09-06-2008, 07:03 PM
la frana de motor se solicita f mult lagarele din cutie in primul rand , adica rulmentii , pe urma ambreiaju ..... cand retrogradezi niciodata nu dai drumu brusc la ambreiaj ca risti sa strici discul sau placa ... ori ii dai dumul lent , ori inainte sa schimbi dai un shpritz exact cum se conduce la curse si urci motorul in turatzii si se preia shocul f bine si e si mai eficienta frana ... daca intradevar vrei frana f tare actionesi si frana de picior si frana de motor in acelashi timp , cel putin pasageru din dreapta o sa il culegi de sub bord ;)) ... dar tre sa ti mearga mana si pisioarele pe pedale .. dar e f misto senzatia .... CONTRAINDICAT TOTAL SA FACI ASTA CAND E VREUN BERBEC IN SPATELE TAU LA MAI PUTIN DE 5 METRII . sigur te la lua ..

costinst
09-06-2008, 07:58 PM
Asa credeam si eu, dar tot zic ca mi se pare. Intr-adevar, e cam aiurea, ca in loc sa incetineasca, se tureaza. DAR incetineste. Mai greu, dar incetineste. Daca ai destul spatiu in fata, poti sa te opresti cu 1-a de la 80km/h sa zicem. Schimband succesiv (4)-3-2-1, evident :D Mai este un mare DAR... Ia sa incercati voi sa schimbati a 2-a pe la 80 dintr-a 3-a sau a 4-a dar luati brusc piciorul de pe ambreiaj :D Atentie sa nu muscati din volan. Am patit eu la viteza mica si am avut un soc. N-o sa mai incerc, ca nu pare ca ii face bine.

Nu e deloc aiurea sa creasca turatia. Cand retrogradezi pentru frana de motor turatia ajunge pe palierul superior treptei mai mici. Ex: esti la 3000 tura intr-a III-a si ii dai a patra - turatia scade pe la 2000, cand franezi "cu motoru'" intr-a patra si turatia ajunge la 2000, schimbi a III- a si ajungi tot undeva pe la 3000.
Cum zicea ursu nu e bine sa sari peste trapte cand intri in frana de motor ca soliciti fara rost toate angrenajele lagarele si alte alea...

Eu personal folosesc mult frana de motor in orice conditii, e mai economic, nu uzez placutele. Nu mi se pare sa fie o frana de motor slaba. Eu retrogradez numai cand turatia scade sub 1500 ture sau pe acolo, pana sa apuce sa se aprinde SHIFT si totul e ok

ursu
09-06-2008, 08:04 PM
Tu ai frana de motor mai "bunicica" pt ca ai motor diesel( motorul diesel are raportul de compresie mai mare ca motorul pe benzina).

costinst
09-06-2008, 08:48 PM
Asta asa este

moritz
09-06-2008, 10:18 PM
Eu personal folosesc mult frana de motor in orice conditii, e mai economic, nu uzez placutele. Nu mi se pare sa fie o frana de motor slaba. Eu retrogradez numai cand turatia scade sub 1500 ture sau pe acolo, pana sa apuce sa se aprinde SHIFT si totul e ok

Aceeasi masina, aceeasi echipare, aceeasi concluzie. Si la mine functioneaza.
Trebuie sa ai grija insa sa nu ai vitezomani (adica ------i) in spate care stiu sa franeze pe ultimii 10 m pt "senzatii tari" (mai ales daca au si pipite in masina sau vor sa impresioneze pipitele de pe trotuar). Cu astfel de "excrescente" la volan sigur te vei trezi cu claxoane sau gesturi ...

che
09-06-2008, 10:26 PM
la un diesel frana de motor optima este cam in plaja 3000 - 2000 ture... mai jos sau mai sus nu mai are efect ..

kte
09-06-2008, 11:47 PM
Asa credeam si eu, dar tot zic ca mi se pare. Intr-adevar, e cam aiurea, ca in loc sa incetineasca, se tureaza. DAR incetineste. Mai greu, dar incetineste. Daca ai destul spatiu in fata, poti sa te opresti cu 1-a de la 80km/h sa zicem. Schimband succesiv (4)-3-2-1, evident :D Mai este un mare DAR... Ia sa incercati voi sa schimbati a 2-a pe la 80 dintr-a 3-a sau a 4-a dar luati brusc piciorul de pe ambreiaj :D Atentie sa nu muscati din volan. Am patit eu la viteza mica si am avut un soc. N-o sa mai incerc, ca nu pare ca ii face bine.

La supraturare excesiva, in frana de motor, pistonul poate lovi o supapa indoind tija de actionare a supapei sau chiar ruperea unui culbutor, se poate rupe si supapa, etc

kte
10-06-2008, 01:06 AM
Frana de motor se foloseste in mod normal pt a nu obosi franele si ajuta la un mers mai lin si implicit economie de combustibil.Acest lucru se face apreciind corect situatiile de pe drumul din fata noastra si distantele de la care, in functie de viteza pe care o avem initial, frana "dulce" de motor ne poate scuti aproape complet de folosirea pedalei de frana.

Frana de motor, inseamna de fapt evacuare libera si admisie complet strangulata, adica acceleratie la relanti.La masinile cu cuplu mai slab(benzina)aceasta frana de motor nu se simte foarte evident(vezi paul cristian, oestereich, etc)Pt o frana de motor mai eficienta folositi retrogradarea intr-o trapta de viteza inferioara, dar obligatoriu cu "o debreiere lenta" si nu bagati in trepte scazute cand sunteti cu viteze mari, care depasesc plaja de viteza pt treapta respectiva.
Daca nu am fost clar undeva, va stau la dispozitie cu lamuriri:go:

ursu
10-06-2008, 08:28 AM
La supraturare excesiva, in frana de motor, pistonul poate lovi o supapa indoind tija de actionare a supapei sau chiar ruperea unui culbutor, se poate rupe si supapa, etc

Hmm..., te contrazic! pistonul poate lovi in supapa NUMAI daca este defazata distributia ( daca sare peste unul sau doi dinti cureaua de distributie ca lantul nu are cum sa sara). Acest lucru nu se intampla in nici un regim de functionare al motorului. Posibilitatea de a "sari motorul de la punct" nu exista decat atunci cand se incearca pornirea motorului prin tractare pt ca motorul primeste un soc brusc de turatie de la 0 la 1000-2000 rpm, depinde de viteza cu care este tractata. Acest lucru nu se compara cu marirea turatiei motorului (chiar si marirea brusca) de la o anumita turatie la alta(nu pleaca din repaus).;)

kte
10-06-2008, 10:46 PM
Stiu ca pare greu de crezut, dar se poate intampla.
Pune tu frana de motor din treapta mare in treapta mult mai mica, si o sa vezi ca socul brusc pe care il descrii tu va fi mult mai tare.;)

spartacus
10-06-2008, 11:01 PM
Eu, la scoala de soferi am invatat ca ambreiajul se calcarapid, si se elibereaza lent.... deci, chiar daca retrogradezi 2 viteze, tot nu poti produce un efort atat de mare in distributie incat sa sara de la punct. In plus, in toate competitiile auto, se foloseste frana de motor.
Cel mai corect sofat este acela in care pedala de frana este folosita cat mai putin... asta traducandu-se prin: uzura mai mica a sistemului de franare, economie de carburanti, mentinerea morotului la un regim optim de lucru (in sarina) pentru o durata cat mai mare.
Singura situatie periculoasa descrisa de tine ar fi o retrogradare gresita, astfel incat sa depasesti turatia la care intra limitarea motorului (6500 rmp)... dar foarte putin probabil ca cineva sa schimbe din a 5-a in a 3-a la 160 km/h.....

kte
10-06-2008, 11:17 PM
citeste mai atent tot threadul:blink:

ursu
11-06-2008, 08:19 AM
Stiu ca pare greu de crezut, dar se poate intampla.
Pune tu frana de motor din treapta mare in treapta mult mai mica, si o sa vezi ca socul brusc pe care il descrii tu va fi mult mai tare.;)
Explicatia ta ma face sa nu mai comentez.

paul-cristian
11-06-2008, 03:38 PM
Duminica este o emisiune auto pe tvr1, chiar duminica treecuta era o discutie despre frana de motor, realizatorul (un tip dolofan) care mi sa parut ca se chiar pricepe la masini, explica de ce nu e indicata frana de motor mai ales in oras, incercam sa protejam placutele de frana si s-ar putea sa avem belele mai mari, cel din spatele tau are sanse mari sa intre in tine si avea dreptate, orice sofer e atent la stopurile de frana de la cel din fata si pana sa-ti dai seama ca cel din fata ta incetineste fara sa se aprinda lampile tu esti infipt in el. Chiar vorbea realizatorul de niste norme europene in legatura cu stopurile de frana, de aceea toate marcile au acum stop de frana si pe luneta spate. tipul mai explica inca o problema la folosirea franei de motor dar nu prea am fost atent si ....nu mai stiu, dar era ceva legat de iarna si folosirea franei de motor la masinile care au acele sisteme de antiderapaj si nu indica deloc folosirea franei de motor.
Eu iarna nu am folosit deloc frana de motor si nu au fost probleme.

ursu
11-06-2008, 09:12 PM
Cei care vor sa faca economie de placute de frana, ca sa nu mai foloseasca frana de motor, ar trebui sa-si monteze intarder pe cutia de viteze. Ii aprinde si stopurile pe frana cand il foloseste:D

LittleM@n
11-06-2008, 09:51 PM
Singura situatie periculoasa descrisa de tine ar fi o retrogradare gresita, astfel incat sa depasesti turatia la care intra limitarea motorului (6500 rmp)... dar foarte putin probabil ca cineva sa schimbe din a 5-a in a 3-a la 160 km/h.....

Nu chiar :lol:

22nst
11-06-2008, 10:00 PM
automata mea merge pana la 170 km/h in treapta a 3-a la 6000 rpm!

kte
12-06-2008, 06:27 AM
Explicatia ta ma face sa nu mai comentez.

Pai eu iti spun una, si tu spui alta.Poate ca este bine ca nu mai comentezi.

ursu
12-06-2008, 08:42 AM
Pai eu iti spun una, si tu spui alta.Poate ca este bine ca nu mai comentezi.
Citeste cu atentie si vei vedea ca ti-am raspuns exact la ceea ce ai spus tu. Ti-am dat o explicatie mai ampla ca sa intelegi, dar se pare ca... nu ai inteles!

VAdrian
12-06-2008, 09:32 AM
am incercat...nu exista frana de motor la benzina.

kte
12-06-2008, 10:25 PM
Citeste cu atentie si vei vedea ca ti-am raspuns exact la ceea ce ai spus tu. Ti-am dat o explicatie mai ampla ca sa intelegi, dar se pare ca... nu ai inteles!

Salut,
am inteles foarte clar ce ai spus, dar am fost incapatanat pe varianta mea.:doh:Am studiat mai atent si iti dau dreptate, ca pistonul poate lovii supapa numai daca sare de la punct, lucru care se poate intampla si intr-un regim de supraturatie(frana motor din treapta f. mare 4 sau 5 in treapta mica 1 sau 2),mai ales pe un drum in panta si bineinteles la distributie pe curea.Oricum sunt dator cu scuzele de rigoare, pe care sper sa le accepti.:th_salute:

kte
12-06-2008, 10:26 PM
am incercat...nu exista frana de motor la benzina.

trebuie sa faci frana de motor cu retrogradarea unei trepte de viteza sau chiar doua, in functie de situatie si eventual sa ajuti in acelasi timp si cu pedala de frana.

che
12-06-2008, 10:57 PM
exista si la benzina dar nu ca la diesel ... poate sa retrigradezi 2 viteze sa simti asa tare ca la diesel ,,, adica daca ai 4500 in a 5 a dai a 4 sare la 6000 la 4500 dai a treia sau cu 2 viteze daca ai 3000- 3400 ture maxim in a 5 a dai a 3 sare in 6000 exact ca la curse .

se poate intampla orice la motor . piston spart , segmentzi rupti ...s.a.m.d. biela stramba ....boltz de piston ... sau cel mai grav dar f rare ocaziile vibrochenu' ,, practic motorul functioneaza ca un compresor ...si frana de motor este dependenta de compresie ... compresie mare frana mai eficienta cat si de cantitatea de aer supta de motor ...

ursu
14-06-2008, 05:21 PM
Salut,
am inteles foarte clar ce ai spus, dar am fost incapatanat pe varianta mea.:doh:Am studiat mai atent si iti dau dreptate, ca pistonul poate lovii supapa numai daca sare de la punct, lucru care se poate intampla si intr-un regim de supraturatie(frana motor din treapta f. mare 4 sau 5 in treapta mica 1 sau 2),mai ales pe un drum in panta si bineinteles la distributie pe curea.Oricum sunt dator cu scuzele de rigoare, pe care sper sa le accepti.:th_salute:
:th_salute: :respect:

kte
14-06-2008, 05:22 PM
:th_salute::respect:

ursu
14-06-2008, 06:12 PM
De ce nu au frana de motor motoarele moderne(diesel sau benzina)?
Explicatia (mea) ar fi urmatoarea:
Pe tubulatura de admisie exista asa numita "throttle valve" sau supapa "fluture" (un fel de clapeta de acceleratie). Aceasta supapa comandata de ECU se deschide in functie de pozitia pedalei de acceleratie asigurandu-i motorului debitul de aer necesar astfel incat sa se asigure raportul de 1/14 (una parte benzina si 14 parti aer). In regim de frana de motor ea sta inchisa blocand astfel admisia aerului in cilindri. Motorul neavand aer, nu are ce comprima si atunci nici efectul de "compresor" al motorului nu este asa de pronuntat.

che
14-06-2008, 09:32 PM
asta la benzina ,,,,, la diesel nu exista clapeta de acceleratie..... fa un experiment , usureaza volanta si vezi cum e frana de motor pe urma ... :D la diesel este EGR care face exact opusul clapetei de acc .... nu tine de clapeta de acceleratie ...

ursu
14-06-2008, 10:49 PM
asta la benzina ,,,,, la diesel nu exista clapeta de acceleratie..... fa un experiment , usureaza volanta si vezi cum e frana de motor pe urma ... :D la diesel este EGR care face exact opusul clapetei de acc .... nu tine de clapeta de acceleratie ...

Ce face EGR-ul?

gazi
14-06-2008, 10:55 PM
Fratzilor ...nu vreti sa "vorbiti" voi in romana ? Sau macar in engleza ...sa pricep si eu ceva :)



Nu exista clapeta de acceleratie pe tubulatura de admisie la motoarele diesel clasice !!!
Motoarele diesel common rail AU THROTTLE VALVE chiar daca au si EGR.

ursu
14-06-2008, 11:00 PM
asta la benzina ,,,,, la diesel nu exista clapeta de acceleratie..... fa un experiment , usureaza volanta si vezi cum e frana de motor pe urma ... :D la diesel este EGR care face exact opusul clapetei de acc .... nu tine de clapeta de acceleratie ...

Tu ai facut acel experiment? Ai usurat volanta?
Ce face EGR-ul?

che
14-06-2008, 11:31 PM
nici la LC nici la hilux nu am gasit corpul acceleratiei ...

ajuta la recilcularea gazelor, adica blocheaza evcuarea si fortzeaza gazele ce au iesit ( o parte) sa reintre in cilindri , deci implicit se creste presiunea in cilindrii chiar daca intra aer mai putin ...de obicei la disesel de cam inchide de tot cand iei picioru din acceleratie si ai sentimentu ala ca faca ca autobuzu ca da aer pe afara ... nush cum e la cele mici dar la tractoarele astea mari se aude.

de asemenea se gasesc si ma motoare pe benzina dar nu la cele de capacitate mica

ursu
15-06-2008, 12:12 AM
nici la LC nici la hilux nu am gasit corpul acceleratiei ...

ajuta la recilcularea gazelor, adica blocheaza evcuarea si fortzeaza gazele ce au iesit ( o parte) sa reintre in cilindri , deci implicit se creste presiunea in cilindrii chiar daca intra aer mai putin ...de obicei la disesel de cam inchide de tot cand iei picioru din acceleratie si ai sentimentu ala ca faca ca autobuzu ca da aer pe afara ... nush cum e la cele mici dar la tractoarele astea mari se aude.

de asemenea se gasesc si ma motoare pe benzina dar nu la cele de capacitate mica
Ceva ceva stii tu despre EGR ...
EGR-ul recircula gazele de esapament dar nu prin blocarea evacuarii. La anumite regimuri de turatie, ECU decide sa recircule o parte din gazele de esapament prin deschiderea unei valve(comandate electric sau vacuumatic la autoturisme sau pneumatic la camioane) ce dirijeaza o parte din gazele de esapament catre galeria de admisie.
In frana de motor nu recircula nimic deoarece nu se injecteaza combustibil.
Cand spui "...dar la tractoarele astea mari se aude" la ce te referi?

Referitor la corpul acceleratiei pe care nu-l gasesti la LC si Hilux, iti spun sigur ca trebuie sa fie. Nu exista common rail fara throttle valve.

che
15-06-2008, 12:35 AM
fie ca tine .... io ti am da o explicatie care leaga EGR ul de frana de motor , nu sa dau explicatii de 3-4 pagini ... ...aaa mai nou toyota va scaote si la motoarele pe benzina clapeta de acceleratie , asa ca nu vad de ce ar pune la diesel

ursu
15-06-2008, 12:42 AM
...aaa mai nou toyota va scaote si la motoarele pe benzina clapeta de acceleratie , asa ca nu vad de ce ar pune la diesel
Atunci vor scoate si debitmetrul de aer, nu? ...sau vor scoate clapeta de acceleratie doar de la masina ta?

che
15-06-2008, 12:53 AM
cauta si citeste ....inainte sa vb asa ... debitmetru nu are treaba cu clapeta , ala poate sa existe si fara sa ai clapeta .

uite ..citeste si te uimeste ...http://www.toyota.co.jp/en/news/07/0612.html

ursu
15-06-2008, 12:58 AM
cauta si citeste ....inainte sa vb asa ... debitmetru nu are treaba cu clapeta , ala poate sa existe si fara sa ai clapeta .
Esti simpatic =))
Mai bine schimbam subiectul.

che
15-06-2008, 01:05 AM
simpatic , nesimpatic e ca tu stii ceva si spui asa din auzite sau citite pe ici pe colo ....:D . inainte sa apara Common rail sau ai zis ca doar common railu are clapeta de acceleratie , masinile alea nu aveau sau nu au MAF?? !!! ...;) asa ca nush care e mai simpatic...

kte
15-06-2008, 10:04 PM
De ce nu au frana de motor motoarele moderne(diesel sau benzina)?
Explicatia (mea) ar fi urmatoarea:
Pe tubulatura de admisie exista asa numita "throttle valve" sau supapa "fluture" (un fel de clapeta de acceleratie). Aceasta supapa comandata de ECU se deschide in functie de pozitia pedalei de acceleratie asigurandu-i motorului debitul de aer necesar astfel incat sa se asigure raportul de 1/14 (una parte benzina si 14 parti aer). In regim de frana de motor ea sta inchisa blocand astfel admisia aerului in cilindri. Motorul neavand aer, nu are ce comprima si atunci nici efectul de "compresor" al motorului nu este asa de pronuntat.

:confused::confused::confused:...pai tocmai asta este frana de motor.